سئو چیست و چرا باید به آن اهمیت داد؟

سئو چیست

زمان تخمینی مطالعه: 15 دقیقه

سئو (SEO) یا بهینه‌سازی موتورهای جستجو، مجموعه‌ای از اقدامات است که شامل طراحی و کدنویسی وب‌سایت، تدوین استراتژی محتوا، تولید محتوا و لینک‌سازی خارجی می‌شود. هدف این فعالیت‌ها بهبود رتبه سایت در نتایج جستجوی گوگل و جذب بازدیدکنندگان بیشتر است. در این مقاله به پرسش اصلی خیلی از علاقمندان این حوزه یعنی سئو چیست ؟ پاسخ می دهیم.

اما تعریف سئو به اینجا محدود نمی‌شود. واژه SEO مخفف سه کلمه Search Engine Optimization است که به معنای بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو می‌باشد. امروزه این مفهوم به Search Experience Optimization تغییر یافته که به معنای بهینه‌سازی تجربه کاربر هنگام جستجو است.

به عبارت دیگر، باید اهمیت ویژه‌ای به رضایت کاربر از نتایج جستجو شده در گوگل بدهیم. فاکتورهای متعددی بر سئوی سایت و تعیین جایگاه آن در نتایج جستجو تاثیر دارند، از جمله کلمات به کار رفته در متن و محتوا، لینک‌های ورودی از سایت‌های دیگر، و همچنین استاندارد بودن ساختار و کدنویسی سایت (تکنیکال) برای موتورهای جستجو.

تمام این عوامل زمانی ارزشمند و اثربخش هستند که در راستای هدف بزرگتری به نام بهبود تجربه کاربری باشند.

 

چرا سئو سایت برای ما مهم است؟

روزانه میلیاردها جستجو در گوگل انجام می‌شود، اما اهمیت سئو تنها به تعداد بالای جستجوها محدود نمی‌شود. با ورود و فراگیر شدن تلفن‌های همراه، جستجو در اینترنت به یک ابزار قابل اعتماد و در دسترس برای پیدا کردن پاسخ سوالات، تصمیم‌گیری درباره خرید یک محصول، یا حتی یافتن نزدیک‌ترین نانوایی تبدیل شده است. نتایجی که بعد از جستجو به کاربران نمایش داده می‌شود، نقش مهمی در پروسه شناخت و تصمیم‌گیری آنها دارد.

سرمایه‌گذاری در حوزه سئو به ما این امکان را می‌دهد که در لحظه‌ای مناسب به مخاطب معرفی شویم؛ زمانی که به محصول یا خدمات ما نیاز دارد و به دنبال پاسخی مناسب برای آن می‌گردد و به دوست مورد اعتماد خود، یعنی گوگل، رجوع می‌کند.

اعتماد کاربران همان برگ برنده‌ای است که گوگل را به چنین شرکت بزرگی در دنیا تبدیل کرده است. واقعیت این است که به نتایجی که از جستجوهای خود در گوگل به دست می‌آوریم، اعتماد بیشتری داریم تا محتوایی که به صورت تبلیغات (بنر، پیامک، ایمیل و …) به دستمان می‌رسد.

کسب و کارهای سنتی ممکن است تصور کنند که برای ورود به فضای بازاریابی دیجیتال، داشتن یک سایت زیبا و قدرتمند کافی است. طراحی سایت زیبا و قدرتمند، نقطه شروع مناسبی برای یک کسب و کار اینترنتی است، اما تضمینی برای موفقیت نیست!

تصور کنید یک فروشگاه لباس که بهترین برندهای دنیا را با پایین‌ترین قیمت عرضه می‌کند، در شهری کم جمعیت، طبقه زیرهمکف پاساژی متروک یا یک کوچه فرعی در محله‌ای مسکونی قرار گرفته باشد. میزان فروش این فروشگاه چقدر با کیفیت محصولاتش همخوانی دارد؟ قطعاً نمی‌تواند از تمام پتانسیل‌های خود بهره بگیرد.

همانطور که موقعیت مکانی یک فروشگاه حضوری بر میزان مراجعه و فروش آن تاثیرگذار است، برای یک سایت اینترنتی نیز حضور در نتایج جستجو و کسب جایگاه در عبارات کلیدی اهمیت دارد و برای تحقق این مهم به یک چیز نیاز داریم: سئو.

مراحل یادگیری سئو

چرا موتورهای جستجو به سئو نیاز دارند؟

افرادی که تازه با سئو آشنا می‌شوند، معمولاً با سوالات منطقی روبرو می‌شوند که درک اهمیت سئو و نیاز گوگل به آن را دشوار می‌کند. سوالاتی مانند:

آیا گوگل از هوش مصنوعی بهره نمی‌برد؟ آیا هزاران مهندس نخبه را گرد هم نیاورده و سال‌هاست که برای بهبود الگوریتم‌ها و ارائه بهترین پاسخ به کاربر تلاش نمی‌کند؟ پس چرا هنوز قادر به تشخیص محتوای ارزشمند نیست؟ چرا برای کسب جایگاه باید استانداردهای سئو را در سایت خود رعایت کنیم؟

فراموش نکنیم که هدف گوگل تنها تشخیص کیفیت محتوا و اعتبار سایت نیست، بلکه رتبه‌بندی آنها برای نمایش به کاربر نیز اهمیت بالایی دارد. صفحه اول نتایج جستجو حداکثر 10 سایت را به کاربران پیشنهاد می‌دهد و هر سایتی که در رتبه بالاتری داشته باشد، شانس بالاتری برای جلب توجه کاربر و افزایش بازدید خواهد داشت. بنابراین، وقتی از سئو صحبت می‌کنیم، با یک رقابت سخت و فشرده روبرو هستیم.

تجربه کاربری؛ کلیدواژه‌ای است که گوگل تاکید زیادی بر آن دارد و این تجربه تنها به کیفیت محتوا وابسته نیست. فاکتورهای متعددی مانند سرعت نمایش صفحه، خوانایی و دسترسی راحت به محتوا، اعتبار سایت و نویسنده و … می‌توانند بر تجربه و میزان رضایت کاربر تاثیر بگذارند.

سایت‌ها و صفحات زیادی در وب وجود دارند که محتوای مفید و کاربردی ارائه کرده‌اند، اما هرگز شانسی برای حضور در صدر نتایج جستجو ندارند! چون که به پارامترهای دیگر سئو توجه نکرده و زحمات خود را هدر داده‌اند، در نتیجه رقبای آنها حتی با محتوایی ضعیف‌تر، بازدید و فروش بیشتری نسبت به آنها کسب می‌کنند.

آنالیز سئو

مهم‌ترین مراحل سئو سایت چیست؟

سئو یا همان بهینه‌سازی سایت برای موتور جستجو، یک مسابقه است که موفقیت در آن فرآیندی زمانبر، پیچیده و مستمر است. تکنیک‌ها و روش‌های زیادی برای کسب جایگاه بهتر در نتایج گوگل وجود دارد که هر کدام می‌توانند تاثیر مثبتی در این فرآیند داشته باشند، اما زمانی اثربخشی لازم را دارند که در مسیری درست و با هدفی مشخص اجرا شوند. برای موفقیت در سئو هر سایت، نیازمند سه بازوی اصلی هستیم که عبارتند از:

 

1- سئو تکنیکال

قبل از شروع فعالیت‌های مرتبط با بازاریابی محتوا، به یک بستر قدرتمند و وبسایت استاندارد و آپدیت نیاز خواهیم داشت. استانداردسازی کدنویسی سایت، رعایت اصول سئو در طراحی تجربه کاربری، نشانه‌گذاری استاندارد (Schema) برای درک بهتر ربات‌ها از ماهیت صفحه، بهینه‌سازی سرعت سایت، نمایش صحیح در موبایل و مواردی از این دست را سئو تکنیکال می‌نامیم.

 

2- بازاریابی محتوا

موفقیت در سئو بدون محتوا تقریباً غیرممکن است. البته منظور تنها محتوای متنی نیست، بلکه تصاویر، ویدئوها، صوت و حتی ابزارهایی که در وبسایت خودمان ارائه می‌کنیم نیز در پاسخ‌گویی به نیاز کاربر و درک گوگل و موتورهای جستجو از کیفیت محتوای ما تأثیرگذار هستند. فعالیت‌هایی شامل شناسایی کلمات کلیدی ارزشمند، آنالیز رقبا، تدوین استراتژی محتوایی، تولید محتوای ارزشمند، برچسب‌گذاری و دسته‌بندی موضوعی، لینک‌سازی داخلی و … را می‌توان بخش مهمی از فرآیند بازاریابی محتوا دانست.

 

3- لینک‌سازی هدفمند

فعالیت مستمر و هدفمند در شبکه‌های اجتماعی، حضور در فروم‌های تخصصی، دریافت بک‌لینک از سایت‌های معتبر و مرتبط، خرید رپورتاژ آگهی از رسانه‌های پرمخاطب و … را اصطلاحاً SEO Off-page می‌نامیم. تمامی فعالیت‌هایی که بیرون از سایت ما رخ می‌ دهند ولی به صورت مستقیم بر جایگاه و رتبه ما تأثیر خواهند داشت.

 

4- استراتژی سئو

استراتژی یعنی مشخص کنیم چه کارهایی را نباید انجام دهیم! پیش از آنکه سایتی طراحی کنیم، محتوایی تولید کنیم یا حتی برای افزایش اعتبار سایت خود هزینه کنیم، باید بدانیم که هدف اصلی ما از سرمایه‌گذاری در حوزه سئو چیست.

شاخص‌های کلیدی ارزیابی عملکرد (KPI) برای هر مدل از کسب و کار متفاوت است. مثلاً برای یک فروشگاه اینترنتی، افزایش فروش و جذب مشتریان جدید مهم‌ترین معیار موفقیت است، ولی برای یک شرکت بازرگانی، تعداد تماس‌هایی که روزانه با تیم مشاوره گرفته می‌شود اهمیت دارد. از طرفی، برای یک مجله اینترنتی یا سایت خبری که تبلیغات مهم‌ترین منبع درآمدش است، میزان بازدید روزانه و زمان حضور کاربران در سایت، مهم‌ترین شاخص‌های ارزیابی عملکرد هستند.

باید پذیرفت که یک وبسایت نمی‌تواند در همه کلمات کلیدی به رتبه های 1 و بالا در نتایج جستجو برسد. هدف از تدوین یک استراتژی سئو این است که مرزهای کسب و کار را مشخص کنیم تا زمان و سرمایه خود را بر عبارات کلیدی و صفحاتی متمرکز کنیم که بیشترین ارزش را برای کسب و کارمان ایجاد می‌کنند.

 

سئو کلاه سفید و کلاه سیاه

استفاده از تکنیک‌های سئو برای جلب رضایت مشتریان و پیروی از استانداردهای معرفی شده توسط گوگل برای رسیدن به جایگاه برتر در نتایج جستجو را سئو کلاه سفید می‌نامیم.

در مقابل، تلاش برای استفاده از ضعف های موتور جستجو و استفاده از تکنیک‌هایی برای فریب دادن آنها را سئو کلاه سیاه می گویند. در این روش معمولاً کمترین ارزش و توجه به رضایت کاربر و کیفیت محتوا گذاشته می شود. البته هر چند مدت یکبار گوگل این راهها و تکنیک‌ها را شناسایی کرده و سایت‌هایی که از این روش استفاده کرده‌اند را تنبیه می‌کند.

 

سئو کلاه خاکستری

سئو کلاه خاکستری به روش‌هایی اطلاق می‌شود که مطابق با استانداردهای پیشنهادی گوگل نیستند، اما تشخیص‌شان برای ربات‌های گوگل نیز ساده نیست. در نتیجه احتمال جریمه سایت توسط گوگل کاهش یافته و می‌توانند به رشد سایت کمک کنند.

نکته بسیار مهم این است که مرز باریکی میان سفید، خاکستری و سیاه وجود دارد و بسیاری از فعالیت‌های ما که منطبق بر استانداردهای گوگل هستند احتمال تبدیل شدن به روش‌های سیاه را دارند!

به عنوان مثال، تولید محتوای مفید و کاربردی یکی از بهترین ابزارهای ما برای بهبود سئو سایت است. اما زمانی که توجه ما به رضایت کاربر کم‌رنگ می شود و به تکرار بیش از حد کلمات کلیدی ( یا اصطلاحا Keyword Stuffing) یا طولانی‌کردن بی‌دلیل محتوا می‌پردازیم، عملاً وارد این مرز خاکستری شده‌ایم. اگر پا را فراتر از این بگذاریم و محتوا را بدون خلق هیچ ارزش جدیدی از سایت های دیگری کپی کنیم، عملاً وارد منطقه سئو سیاه شده‌ایم.

در نتیجه، حتی تولید محتوا که یکی از ارزشمندترین فعالیت‌های ما در حوزه سئو است، این پتانسیل را دارد که به رنگ خاکستری یا سیاه جلوه کرده و موجب از دست رفتن جایگاه ما در نتایج جستجو شود.

 

چه کسی باید سئو سایتمان را انجام دهد؟

سئو در مفهوم ساده اما در اجرا پیچیده است. در واقع سئو مجموعه‌ای از فعالیت‌های متفاوت و مستمر است که اجرای آن به علم و تجربه له صورت همزمان نیازمند است. تصمیم‌گیری در مورد این که چه کسی سئو سایت ما را بر عهده بگیرد بستگی به سه فاکتور اصلی شامل بودجه، منابع انسانی و زمان خواهد داشت.

به طور معمول کسب و کارهای اینترنتی به چهار روش مختلف سئو سایت خود را مدیریت می‌کنند:

 

1- یادگیری و انجام سئو توسط مالک کسب و کار

در این روش صاحب کسب و کار خودش سئو را یاد گرفته و بخش مهمی از زمان و انرژی خود را صرف انجام این کار می‌کند. کسب و کارهای نوپا که هنوز بودجه کافی و ساختار سازمانی مشخص برای سرمایه‌گذاری در حوزه سئو را ندارند، معمولاً از این روش استفاده می‌کنند و پس از کسب موفقیت‌های کوچک و تأمین بودجه، استراتژی خود را تغییر می‌دهند.

 

2- برون‌سپاری به شخص یا شرکت

اگر مجموعه‌ای اهمیت سئو را به خوبی درک کرده و بودجه کافی برای تأمین هزینه‌های آن را داشته باشد، برون‌سپاری پروژه به یک شخص یا شرکت معتبر به‌صرفه‌ترین روش برای موفقیت در سئو خواهد بود. این کار شما را از دغدغه‌های مربوط به جذب و نگهداشت نیرو، تأمین امکانات و فضای کاری و از همه مهم‌تر آزمون و خطا برای رسیدن به نتیجه مطلوب راحت خواهد کرد.

 

3- تشکیل یک تیم داخلی سئو در شرکت

سازمان‌ها و شرکت‌هایی که دارای بیش از 30 کارمند هستند می‌توانند با تشکیل یک تیم داخلی برای دیجیتال مارکتینگ و سئو، سرعت عمل و انعطاف‌پذیری خود را در تصمیم‌گیری و اجرای کمپین‌های بازاریابی و پیشرفت در سئو افزایش دهند. این روش هزینه‌های بیشتری در مقایسه با برون‌سپاری خواهد داشت، ولی نقطه قوت آن بازدهی بالا و کسب نتیجه در زمان کوتاه‌تر است.

 

4- ترکیب تیم داخلی و مشاور حرفه‌ای

برای سازمان‌هایی با بیش از 100 کارمند که معمولاً در حوزه‌های رقابتی مثل گردشگری، ارز دیجیتال و … فعالیت می‌کنند و سئو مجرای مهمی در بازاریابی آنها محسوب می‌شود، تشکیل یک تیم داخلی کافی نیست. معمولاً این شرکت‌ها از مشاوران حرفه‌ای و نظارت متنوع برای تقویت تیم و تصمیم‌گیری بهتر بهره می‌برند.

راهکار سئو

بهترین روش برای یادگیری سئو چیست؟

اگر تصمیم گرفتید که سئو سایت را خودتان انجام دهید یا تیم داخلی قدرتمندی داشته باشید، یادگیری سئو از مرجعی معتبر مثل وردپرس باتو و شرکت در دوره‌های تخصصی که در آینده نزدیک تشکیل خواهند شد، بهترین انتخاب برای شما خواهد بود.

معمولاً زمانی که به دنبال یادگیری نکته یا موضوع خاصی هستید، با یک مقاله آموزشی در حوزه سئو مواجه می‌شوید که اطلاعات دقیق ولی محدودی را در همان زمینه به شما عرضه می‌کند. با مطالعه این مقاله ممکن است به مبحث سئو علاقه‌مند شده و به دنبال مقالات و آموزش‌های بیشتری بروید.

مطالعه مقالات آموزشی ارزشمند و مفید است، ولی یک ایراد اساسی دارد: بعد از مدتی ذهن شما را دچار تناقض و پراکندگی خواهد کرد. برای جلوگیری از این اتفاق پیشنهاد می‌کنیم پس از آشنایی اولیه با مفاهیم سئو به سراغ منابع جامع، کتاب‌های آموزشی و دوره‌های تخصصی باشید. بهترین مسیر برای یادگیری سئو را می توان به صورت زیر مطرح کرد:

 

1- مطالعه یک کتاب پایه

کتاب‌های الکترونیکی بسیار زیادی اعم از فارسی و انگلیسی، هستند که مفاهیم اولیه و عمومی سئو را در خود آموزش می‌دهند. مطالعه این قبیل کتاب ها به شما کمک می‌کنند تا خیلی سریع با اصطلاحات رایج حوزه سئو آشنا شده و مسیر صحیح را برای شروع این حوزه پیدا کنید.

 

2- مطالعه مقالات یا مشاهده ویدئوهای تخصصی

پس از مطالعه کتاب و کسب آشنایی اولیه با مفاهیم، بهتر است برای هر کدام وقت بیشتری گذاشته و مقالات تخصصی یا ویدئوهای آموزشی مرتبط با آن موضوع را بررسی کنید. این مرحله به شما کمک می‌کند تا عمق بیشتری به دانش خود ببخشید و نکات کاربردی بیشتری بیاموزید.

 

3- شرکت در دوره‌های آموزشی سئو

زمانی که دانش و تجربه نسبی در زمینه سئو را کسب کردید، دیگر صرف زمان برای یادگیری شخصی و مطالعه مقاله منطقی نیست. شما می‌توانید با شرکت در دوره‌های تخصصی آموزش سئو در زمانی کوتاه دانش خود را تکمیل کرده و تکنیک‌های کاربردی زیادی را بیاموزید. دوره‌های آموزشی می‌توانند به شما کمک کنند تا با دیدگاه‌های جدید و به‌روز آشنا شوید و مهارت‌های عملی خود را بهبود بخشید.

 

جمع‌بندی

برای یادگیری سئو به شکلی موثر و کارآمد، ابتدا با مطالعه کتاب‌های پایه و آشنایی با مفاهیم اولیه شروع کنید. سپس مقالات و ویدئوهای تخصصی را مطالعه کنید تا دانش خود را عمق بیشتری ببخشید. در نهایت، با شرکت در دوره‌های آموزشی تخصصی، دانش و مهارت‌های خود را تکمیل کنید. یادگیری سئو از مرجعی معتبر مثل وردپرس باتو و شرکت در دوره‌های تخصصی که در آینده نزدیک تشکیل خواهند شد، بهترین انتخاب برای شما خواهد بود تا به نتایج مطلوب و موفقیت در زمینه سئو دست یابید.

چرا سئو برای سایت‌ها اهمیت دارد؟

سئو برای سایت‌ها اهمیت دارد زیرا با بهبود رتبه در نتایج جستجو، بازدیدکنندگان بیشتری به سایت جذب می‌شوند. همچنین، با افزایش ترافیک و اعتماد کاربران، فرصت‌های بیشتری برای فروش و رشد کسب‌وکار به دست می‌آید.

چه مراحلی برای انجام سئو بر روی یک وب‌سایت وجود دارد؟

مراحل انجام سئو شامل سه بخش اصلی است:سئو تکنیکال که شامل بهینه‌سازی فنی وب‌سایت مانند سرعت بارگذاری، ساختار URL و…
بازاریابی محتوا که شامل تحلیل کلمات کلیدی، تولید محتوا با ارزش و…
لینک‌سازی هدفمند که شامل ایجاد بک‌لینک‌های معتبر و مرتبط با سایت می‌شود.

چه کارهایی می‌تواند باعث تبدیل شدن استراتژی سئو به کلاه خاکستری یا حتی کلاه سیاه شود؟

استفاده از تکنیک‌هایی مانند کلمات کلیدی اضافی، تکرار بیش از حد کلمات کلیدی (Keyword Stuffing)، ایجاد پیوندهای بی‌ارزش و ناارادی، و کپی کردن محتوای بدون ارزش از سایت‌های دیگر می‌تواند باعث تبدیل شدن استراتژی سئو به کلاه خاکستری یا کلاه سیاه شود.

چرا شرکت در دوره‌های آموزشی تخصصی سئو مفید است؟

شرکت در دوره‌های آموزشی تخصصی سئو می‌تواند به شما کمک کند تا با دیدگاه‌های جدید و به‌روز آشنا شوید، مهارت‌های عملی خود را بهبود بخشید و با تکنیک‌های کاربردی آشنا شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

اینستاگرام وردپرس بـاتـــو

مقالات پر بازدید