مراقبت از پوست, مراقبت و آرایش مو

روغن ماکادمیا و فواید آن برای پوست و مو

ماکادمیا (Macadamia) چیست؟

درخت ماکادمیا در جنوب استرالیا و چندین کشور آمریکای جنوبی کشت می شود. این گیاه ظاهری زرد رنگ و شفاف، عطر و بویی مانند فندق دارد. روغن ماکادمیا برخلاف روغن نارگیل، در دمای اتاق مایع است.

این روغن شامل اسید های پالمیتولیک، اسید لفیولیک، آنتی اکسیدان، اسید اولوایک، ویتامین E، اسید چرب، پتاسیم، امگا ۶ و امگا 3 می باشد که شباهت زیادی به ترشحات غدد چربی پوست سر دارد. به این خاطر به موها طراوت و شادابی داده و برای معالجه خشکی و موخوره به کار می رود.

روغن کمیاب و گران قیمت ماکادمیا بیشتر به روش پرس سرد تهیه می شود. دارای خاصیت کراتین سازی می باشد، به مو ها فرم و شفافیت و حالت ابریشمی می بخشد، ریشه مو را به صورت عمیق تغذیه کرده و به رشد مجدد مو ها کمک می کند.

روغن ماکادمیا یکی از بهترین انواع روغن های گیاهی است که برای جوان سازی پوست صورت و درمان سریع آفتاب سوختگی مفید می باشد. غلظت آن به دلیل داشتن پالمیتولئیک اسید است که در محصولات آرایشی پوست و مو کاربرد فراوانی دارد. در اغلب محصولات حالت دهنده مو، ماسک های پوست و مو و کرم های صورت از این روغن استفاده می شود.

چند قطره از این روغن بر روی مو ها از وز و گره مو جلوگیری می کند.

 

ماکادمیا (Macadamia)

 

[woo-product-slider-pro id=”14439″]

خواص روغن ماکادمیا برای مو

مقدار بالای اسید های چرب موجود در روغن ماکادمیا به تقویت فولیکول های مو کمک کرده و باعث تقویت، افزایش رشد مو و همچنین درمان ریزش مو می شود.

روغن های معدنی به مرور تاثیر خوبی روی پوست سر ندارند و مدتی پس از استفاده از آنها موها سنگین و کدر به نظر می رسند. اما روغن های گیاهی مثل روغن نارگیل و ماکادمیا راحت تر درون فولیکول های مو نفوذ می کنند و تاثیر بیشتری هم دارند.

زمانی که روغن ماکادمیا به ساقه مو وارد می شود، اسیدهای چرب موجود در آن هم به فولیکول های مو وارد می شوند و باعث می شوند موها قوی تر و سالم تر شوند. این روغن همچنین حاوی آنتی اکسیدان هایی است که  موها را تقویت می کنند و از آنها در برابرآسیب های محیطی مانند آلودگی هوا محافظت می کند.

این روغن، محبوب افراد با موهای فر و وز شده است. موی مجعد در برابر آسیب های محیطی بسیار آسیب پذیر است. این نوع موها اگر خشک هم باشند آسیب بیشتری می بینند و به راحتی می شکنند. روغن ماکادمیا خاصیت نرم کنندگی هم دارد و استفاده مدام از آن به نرمی و براقی مو کمک شایانی می کند.

این عصاره طبیعی رطوبت را در ساقه مو حفظ می کند و پروتئین طبیعی را به مو وارد می کند. موی فر با این روغن راحت تر شانه می شود و حالت می گیرد.

 

 

خواص روغن ماکادمیا برای مو

 

ماسک مو با روغن ماکادمیا

مقداری روغن ماکادمیا را با یک آووکادو تازه له شده ترکیب کنید و بر روی مو ها بمالید، بگذارید 15 دقیقه بماند و سپس با آب گرم و شامپو خوب بشویید.

خواص روغن ماکادمیا برای پوست

مقادیر بالای آنتی اکسیدان اسکوالن موجود در روغن ماکادمیا به کاهش اثر استرس اکسیداتیو بر روی پوست کمک کرده و با رفع چین و چروک باعث جوان سازی پوست صورت می شود.

روغن ماکادمیا به عنوان یک مرطوب کننده و آبرسان طبیعی پوست شناخته می شود و چون دارای خواص ضد التهابی طبیعی است به درمان سریع قرمزی و جوش های پس از اصلاح صورت و بدن کمک می کند.

روغن ماکادمیا یکی از بهترین روغن های گیاهی برای درمان سریع آفتاب سوختگی محسوب می شود؛ مقادیر بالای پالمیتولئیک اسید موجود در این روغن به آبرسانی پوست کمک کرده و آفتاب سوختگی، سوزش و قرمزی پوست ناشی از آن را درمان می کند.

اسید های چرب موجود در روغن ماکادمیا باعث آبرسانی لب ها شده و برای درمان سریع تر خشکی لب و زخم ها مفید می باشد.

مقادیر بالای پالمیتولئیک اسید موجود در روغن ماکادمیا به آبرسانی ناخن ها کمک کرده و باعث تقویت و درمان ناخن های خشک و شکننده می شود.

 

 

خواص روغن ماکادمیا برای پوست

 

آلرژی و حساسیت

روغن ماکادمیا ممکن است در برخی افراد باعث آلرژی و حساسیت شود. پیش از مصرف هر نوع ماسک بر روی صورت و نواحی حساس بدن، با مالیدن مقداری کمی از آن بر روی پوست دست خود و صبر کردن به مدت حداقل 20 دقیقه، از نداشتن حساسیت نسبت به آن اطمینان حاصل نمایید.

استفاده از آن  برای همه بی خطر است و همه افراد می توانند از این گیاه استفاده کنند اما اگر سابقه حساسیت به آجیل در شما وجود داشته باشد بهتر است پیش از مصرف مقدار کمی از آن را روی پوست آزمایش کنید. به هر حال از آنجایی که این روغن حاوی مقادیری پروتئین گیاهی است، جلوی واکنش های آلرژیک را می گیرد و احتمال بروز حساسیت را کم می کند. هر چند که هیچ گزارشی از بروز مشکلات در اثر استفاده بلند مدت از این روغن در منابع علمی وجود ندارد؛ و استفاده از آن در دراز مدت هیچ زیانی برای پوست و مو ندارد.

روغن ماکادمیا را به صورت خوراکی برای سرخ کردن، طبخ غذا و همچنین بر روی سالاد استفاده می کنند. توجه داشته باشید که این روغن بالاترین نقطه دود را در بین روغن های گیاهی دارد و خواص خود را در دماهای بالا هم حفظ می کند به همین دلیل برای سرخ کردن بسیار ایده آل می باشد.

روغن ماکادمیا یکی از بهترین روغن های گیاهی پایدار است که برای تهیه انواع محصولات آرایشی و زیبایی پوست و مو استفاده می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *