مراقبت از پوست

خواص روغن جوجوبا برای پوست که آنرا به یک ماده منحصر تبدیل می‌کند

خواص روغن جوجوبا برای پوست که آنرا به یک ماده منحصر تبدیل می‌کند

روغن جوجوبا چیست؟

گیاه روغن جوجوبا یک گیاه چند ساله است که در شمال آمریکا، نه تنها در هوای خشک، بلکه در بیابان که اکثر موجودات زنده را از بین می برد رشد می کند  و یک دانه با ویژگی ها و خواص التیام بخش می باشد. دانه گیاه جوجوبا می تواند به روغن تبدیل شود. روغن جوجوبا آنقدر ظریف است که می تواند به عنوان روغن حامل برای مخلوط کردن با دیگر روغن های ضروری استفاده شود. خواص روغن جوجوبا برای پوست آنقدر زیاد است  که می توانید به تنهایی از آن استفاده کنید.

روغن جوجوبا از نظر فنی یک روغن نیست. پس چیست؟ در واقع یک استر (نوعی ماده آلی) مومی است که از نظر شیمیایی، آرایش متفاوتی نسبت به روغن های دیگر دارد. در حالی که همه آن را روغن می نامند و ماهم این کار را فقط برای ساده نگه داشتن  موضوع ادامه می‌دهیم.  این واقعیت که این ماده یک استر مومی است، آنرا بسیار منحصر به فرد می کند. استرهای مومی یکی از اجزای اصلی سبوم در انسان است، به این معنی که “روغن جوجوبا، بدون مسدود کردن منافذ پوست یا تشدید آکنه، از چربی طبیعی و رطوبت پوست تقلید می کند. روغن جوجوبا تا اندازه زیادی به روغن طبیعی پوست نزدیک است. به همین دلیل است که می تواند به تعادل تولید روغن کمک کند و بسیار سبک وزن و غیر چرب است.

خیلی از مردم از روغن جوجوبا برای مراقبت پوست روزانه شان استفاده می کنند و دلایل خوبی برای آن وجود دارد. شواهد زیادی مبنی بر استفاده از روغن جوجوبا خالص به عنوان درمان آکنه، پوست خشک و دیگر شرایط پوستی وجود دارد.

به خواندن ادامه دهید تا بیشتر در مورد مزایای روغن جوجوبا برای پوستتان آشنا شوید.

روغن جوجوبا چیست و خواص روغن جوجوبا برای پوست کدام است

خواص روغن جوجوبا برای پوست

1. مرطوب کننده است.

روغن جوجوبا دارای مواد چربی است. به این معنی که  منافذ پوست شما را محافظت می‌کند و مانع از دست دادن رطوبت می شود. این ممکن است باعث جلوگیری از عفونت باکتریایی، آکنه و شوره سر شود. از آنجا که کاملاً مشابه روغن پوست ما عمل می کند، به تعادل سطوح رطوبت کمک می کند، برای هر کسی که با چربی زیاد یا خیلی کم پوست مشکل دارد مفید است.

 2. ضد باکتری است.

روغن جوجوبا حاوی خواص ضد باکتری و ضد قارچ است. تست آزمایشگاه مشخص کرد که روغن جوجوبا همه باکتری ها یا قارچ هایی که باعث عفونت سالمونلا، اشرشیا کولی (E-coli) و کاندیدا می شود را نمی کشد.

3. آنتی اکسیدان است.

روغن جوجوبا حاوی روغن E طبیعی است. این ویتامین برای پوست مانند یک آنتی اکسیدان کار می کند، به این معنی که روغن جوجوبا می تواند به پوست کمک کند تا با استرس اکسید کننده که از قرار گرفتن در معرض آلودگی های روزمره و سموم دیگر به وجود می آید بجنگد.

4. ضد جوش سر سیاه است.

روغن جوجوبا ماده گیاهی است، ظاهر آن خیلی شبیه چربی (سبوم) طبیعی بدن شماست که پوست شما نمی تواند تفاوت آن را تشخیص دهد.

این باعث می شود که جوش سرسیاه بر روی پوست شما به احتمال کمتری ایجاد شود و منافذ پوست را می بندد که باعث ایجاد آکنه و جوش سر سیاه کمتری می شود.

5. واکنش حساسیت زا به آن خیلی نادر است.

در سطح مولکولی، روغن جوجوبا یک موم است اگر چه این می تواند توسط پوست شما جذب شود اما طبیعت مومی آن اجازه می دهد تا یک لایه نرم روی پوست ایجاد شود.

برعکس دیگر روغن های ضروری گیاهی، روغن جوجوبا معمولا تحریک کننده نیست و واکنش حساسیت زا به آن خیلی نادر است.

6. به کنترل تولید چربی سبوم کمک می کند.

روغن جوجوبا تولید چربی(سبوم) را تنظیم می کند زیرا این روغن شبیه سبوم است که بدن شما به طور طبیعی آن را تولید می کند.

موقعی که شما روغن جوجوبا را روی پوستتان می زنید پوست شما نرم و مرطوب می شود. این یک سیگنال به موهای شما و فولکولهای عرق می دهد که پوست شما احتیاجی به چربی اضافه برای آب رسانی ندارد. این کار پوست را از چرب بودن دور نگه می دارد و به جلوگیری از آکنه و بسته شدن منافذ پوست کمک می کند.

7. به ترویج پیوند کلاژن کمک می کند.

آنتی اکسیدان روغن جوجوبا به تولید کلاژن های بدن شما کمک می کند. کلا ژن ها یک نوع پروتئین هستند که روی پوست، مفاصل  و همچنین قسمت هایی از بدن شما که از غضروف ساخته شده اند موجود می باشند.

سطح کلاژ نها هر چه پیرتر می شوید کمتر می شوند. این قسمتی است که با عث می شود ساختار چهره شما در طول سن شما تغییر کند. مطالعات نشان داده است که با استفاده از آنتی اکسیدان برروی پوست پیوند کلاژن بهبود پیدا می کند.

8. در سرعت بهبود زخم کمک می کند.

روغن جوجوبا یک ماده امیدوارکننده در تحریک بهبود زخم است. تحقیقات اولیه نشان می دهد که روغن جوجوبا به سلولهای پوست شما شهامت می دهد تا بعد از اینکه توسط بریدگی یا زخم جدا شده اند مجددا با هم ترکیب شوند.

خواص زخم های بهبود یافته و توانایی درمان آکنه می تواند مربوط به ویتامین E موجود در روغن جوجوبا باشد.

9. به بهبود اگزما، پسوریازیس و دیگر شرایط پوست خشک کمک می کند.

روغن جوجوبا خاصیت ضد التهاب و بهبود دهندگی دارد و کاربرد موضعی آن ممکن است به کاهش خشکی، خراشیده شدن، خارش و علائم مربوطه کمک کند.

روغن جوجوبا به خصوص برای افرادی که دارای شرایط پوستی التهابی مانند پسوریازیس و اگزما هستند ممکن است سودمند باشد.

10. به تسکین آفتاب سوختگی کمک می کند.

روغن جوجوبا در بعضی از محصولات طبیعی ضد آفتاب شهرت دارد. در یک مطالعه پیشنهاد شده که ویتامین E موقعی که با دیگر آنتی اکسیدان ها ترکیب می شود می تواند به محافظت پوست در برابر صدمات آفتاب کمک کند که روغن جوجوبا با حاوی هر دو اینها می باشد.

صدمات آفتاب می تواند پوست شما را بی آب کند و باعث پوسته شدن آن شود. روغن جوجوبا با داشتن ویتامین E رطوبت لازم برای پوست را ایجاد کرده و علائم آفتاب سوختگی را ترمیم می کند.

جوجوبا تنها گیاهی در جهان است که به تولید استرهای مومی مایع خالص معروف است. جوجوبا لایه ای از درشت مولکولها را روی برگهای خود گسترش می‌دهد تا از نفوذ اشعه UVB به برگهای آن جلوگیری کند. خوب؟ پس می‌تواند این کار برای پوست شما نیز انجام شود.

11. به رفع آکنه کمک می کند.

یک کلینیک آزمایشی نشان می دهد که روغن جوجوبا می تواند به کاهش آکنه کمک کند. روغن جوجوبا دارای خواص بهبود، ضد التهاب، مرطوب کنندگی و ضد میکروب طبیعی است.

این خواص روغن جوجوبا برای پوست نشان می دهد که روغن جوجوبا می تواند به شما در جلوگیری از شیوع و همچنین بهبود آکنه را کمک کند.

خواص روغن جوجوبا برای جلوگیری آکنه

12. به کاهش خطوط و چین و چروک کمک می کند.

استرس اکسیداتیو می تواند با خطوط و چین و چروک مرتبط باشد. هیچ تحقیقی وجود ندارد که روغن جوجوبا چین و چروک و خطوط را مستقیما از بین ببرد اما محصولات گیاهی با خواص آنتی اکسیدان به علائم الاستیکی پوست بهبود می بخشند. به این معنی که قدرت آنتی اکسیدان روغن جوجوبا موقعی که آن را بر روی پوست استفاده می کنید به بهبود علائم پیری کمک و آن را کاهش می دهد.

13. به کاهش ظاهر زخم کمک می کند.

ویتامین E خیلی وقت است که برای سلامت حرفه ای جهت کمک به بهبود زخم پیشنهاد می شود. تحقیقات در این مورد که آیا کار می کند یا نه؟ و اگر بله تا چه اندازه؟ همچنان ادامه دارد.

اگر شما می خواهید ویتامین E را برای معالجه زخم به کار ببرید روغن جوجوبا می تواند در فرآیند بهبودی سودمند باشد.

خواص طبیعی روغن جوجوبا با ویتامین ترکیب شده که جای زخم را بهبود می دهد.

14. برای پاک کردن آرایش مناسب است.

این ماده کاملاً طبیعی می تواند همه چیز را از ضد آفتاب گرفته تا ریمل ضد آب را حل کند. از آنجا که روغن روغن را حل می کند، می توان از آن برای  از بین بردن آرایش استفاده کرد.

15. برای لبهای خشک مفید است.

آیا خشکی مزمن لب دارید؟ روغن جوجوبا ممکن است پاسخی برای آبرسانی به آنها باشد. روغن جوجوبا معمولاً به عنوان یک درمان موضعی برای مو و پوست مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده غنی از آنتی اکسیدان است که باعث آرامش پوست و تعادل اسیدهای چرب می شود که لایه خارجی پوست را نرم و محافظت می کنند. این یک ماده عالی برای استفاده روی لب است. با چند قطره جوجوبای مغذی لب ها را ماساژ دهید و یک محافظ روی آنها قرار دهید. فقط در چند روز تفاوت عمده ای خواهید دید.

خواص روغن جوجوبا برای خشکی لب

16- برای کوتیکول ناخن مفید است

جوجوبا می‌تواند به تنهایی پوست اطراف ناخن های شما را نرم کند. خواص ضد باکتری و ضد قارچی آن محافظت بیشتری در برابر عفونت ناخن ایجاد می‌کند.

نحوه استفاده از روغن جوجوبا

برخلاف برخی از روغنهای پایه دیگر، روغن جوجوبا نیازی به رقیق سازی ندارد و می توان آن را مستقیماً روی پوست قرار داد. می‌توانید روغن جوجوبا خالص را انتخاب کنید تا به عنوان مرطوب کننده استفاده شود یا آن را در لوسیون، کرم یا سرم جستجو کنید.

قبل از استفاده از روغن جوجوبا یا هرگونه محصولات آرایشی، برای اولین بار، شما می توانید با یک آزمایش مطمئن شوید که حساسیت ندارید. به این طریق آزمایش را انجام دهید:

  • روی ساعد خود، 3 یا 4 قطره از روغن جوجوبا را استفاده کنید.
  • جایی که روغن را استفاده کردید با یک بانداژ 24 ساعت ببندید.
  • باند را برداشته و پوستتان را بررسی کنید اگر اثری از قرمزی، کهیر و سوزش نیست شما حساسیت ندارید.

شما می توانید از روغن جوجوبا با دیگر محصولات طبیعی ضد آکنه، یک ماسک درمانی خانگی برای بهبود آکنه درست کنید. روغن جوجوبا برای استفاده دور چشم مناسب است و بر عکس برخی مواد دیگر می‌توانید به عنوان آرایش پاک کن از آن استفاده کنید. شایان ذکر است این ماده به عنوان یک آبرسان مو نیز بسیار عالی عمل می کند.

اثرات جانبی و خطرات آن

روغن جوجوبا  هیپوآلرژیک است و به طور کلی برای استفاده موضعی نظر گرفته شده است. با این حال، بعضی موارد نادر وجود دارد که روغن جوجوبا باعث حساسیت شده است. این علائم شامل کهیر و خارش هستند. برای جلوگیری از اثرات جانبی آن قبل از استفاده تستی که در بالا توضیح داده شده را انجام دهید.

 

محبوب ترین محصولات روغن جوجوبا برای استفاده

برای گرفتن روغن جوجوبا جهت مراقبت پوست خود خیلی مهم است که به برند آن توجه داشته باشید که توسط ارگانیک سرد فشرده تولید شده باشد.

روغن سرد فشرده تعداد بیشتری از گیاهان آنتی اکسیدان را نسبت به فرآوری روغن داغ فشرده تولید می کند .

حرف آخر

خواص روغن جوجوبا برای پوست شفا بخش است و در درمان مشکلات پوستی مختلف مانند آکنه، اگزما و پسوریازیس موثر می باشد.

شما می توانید از مزایای پاک کنندگی، مرطوب کنندگی یا درمان موضعی آن استفاده کنید و به طور معمول می توانید برای همه قسمت های بدن حتی صورت بدون رقیق کردن آن استفاده کنید.

به محض دیدن قرمزی یا دیگر علائم حساسیت زا از آن استفاده نکنید.

منابع:

https://www.healthline.com

https://www.byrdie.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *