آمورش دریافت گوگل ریکپچا reCAPTCHA و افزایش امنیت سایت

دریافت گوگل ریکپچا reCAPTCHA

زمان تخمینی مطالعه: 7 دقیقه

برای افزایش امنیت سایت، یکی از ابزارهای موثر استفاده از گوگل ریکپچا است. گوگل ریکپچا یک سرویس پیشرفته، رایگان و قابل اعتماد برای تشخیص تفاوت بین انسان و ربات می باشد. با توجه به اینکه بسیاری از وب سایت ها امروزه با حملات ربات ها روبرو هستند که می تواند منجر به افزایش غیرعادی ترافیک و کاهش امنیت وب سایت شود، استفاده از این ابزار اهمیت بسیاری دارد. در این مقاله از وردپرس باتو قصد داریم به شما نحوه دریافت و استفاده از گوگل ریکپچا را آموزش دهیم تا با این روش امنیت سایت خود را بهبود بخشید و یک وب سایت مطمئن تر داشته باشید.

 

اهمیت استفاده از گوگل ریکپچا

گوگل ریکپچا یکی از ابزارهای مهمی است که می توان در بخش هایی مانند فرم های ثبت نام، بخش نظرات، ایجاد نظرسنجی های آنلاین، فرم های ورود به سایت، و جلوگیری از دسترسی غیرمجاز به رمز عبور استفاده کرد. با توجه به افزایش چشمگیر تعداد ربات ها و حملات سایبری در سال های اخیر، استفاده از گوگل ریکپچا برای هر وب سایتی ضروری به نظر می رسد. در سیستم های مدیریت محتوا مانند وردپرس، بخش های مختلفی مانند فرم های ورود، ثبت نام و ارسال نظرات وجود دارند که یکی از نقاط ضعف امنیتی این سیستم ها محسوب می شوند. عدم استفاده از تصویر امنیتی گوگل ریکپچا در این فرم ها می تواند به مشکلات امنیتی جدی منجر شود.

 

نحوه دریافت گوگل ریکپچا

برای دریافت گوگل ریکپچا، به یک حساب کاربری جیمیل نیاز دارید. اگر هنوز حساب جیمیل ندارید، باید ابتدا به سایت جیمیل رفته و یک حساب ایجاد کنید. پس از ایجاد حساب کاربری گوگل، مراحل زیر را دنبال کنید:

اعتبار سنجی گوگل reCAPTCHA

مرحله اول

1. وارد سایت گوگل ریکپچا با استفاده از این لینک شوید.

2. اطلاعات حساب کاربری جیمیل خود را وارد کنید تا به صفحه ثبت نام گوگل ریکپچا دسترسی پیدا کنید.

 

پس از ورود به بخش ثبت نام، صفحه ای مشابه تصویر زیر برای شما نمایش داده می شود:

ثبت نام سایت

ورود اطلاعات در صفحه ثبت نام سایت

 

مرحله دوم

پس از ورود به صفحه ثبت نام وب سایت، باید اطلاعات خود را در چهار بخش مختلف وارد کنید:

 

1. Label: در این بخش باید یک نام برای ریکپچای خود انتخاب کنید. به عنوان مثال، می توانید نام وب سایت خود را وارد کنید.

2. reCAPTCHA type: در این قسمت باید نوع ریکپچای خود را انتخاب کنید. دو نوع اصلی ریکپچا وجود دارد:

 

Score based (v3) : نسخه سوم و جدیدترین ورژن ریکپچا است که از سیستم امتیاز دهی برای تشخیص تفاوت بین انسان و ربات استفاده می کند. این نسخه بدون نیاز به تعامل کاربر و به صورت خودکار عمل می کند (گوگل نیز از این نوع استفاده می کند).

Challenge (v2) : نسخه قدیمی تر ریکپچا که کاربران را ملزم می کند به یک سوال پاسخ دهند تا به عنوان انسان شناخته شوند.

 

توصیه می شود جهت راحتی کاربر و عدم نیاز به پاسخ دهی، از نسخه سوم ریکپچا استفاده کنید.

 

3. Domains: در این بخش باید آدرس سایت خود را وارد کنید. اگر آدرس سایت شما به صورت `website.com` است، ریکپچا برای آدرس های زیر فعال خواهد شد:

  • website.com
  • subdomain.website.com
  • www.website.com

 

اگر قصد دارید ریکپچا را برای چندین سایت فعال کنید، می توانید پس از وارد کردن هر آدرس، گزینه “+” را زده و آدرس سایت دیگری را اضافه کنید. برای استفاده از گوگل ریکپچا بر روی `localhost`، کافی است کلمه “localhost” را وارد کنید.

4. Google Cloud Platform: هنگام ثبت‌نام برای گوگل ریکپچا، اگر با پیامی مانند “It looks like you’ve used Google Cloud before. To get started, we’ll create a new project and enable the necessary APIs.” مواجه شدید، این به این معنی است که گوگل متوجه شده شما قبلاً از سرویس‌های Google Cloud استفاده کرده‌اید. حالا برای ادامه کار با ریکپچا، گوگل قصد دارد یک پروژه جدید در Google Cloud برای شما ایجاد کند و APIهای موردنیاز را فعال کند.

در اینجا کاری که گوگل انجام می‌دهد این است که به‌صورت خودکار برای شما یک پروژه جدید ایجاد می‌کند تا همه تنظیمات لازم برای کارکردن ریکپچا در آن انجام شود. شما نیازی به انجام هیچ کار پیچیده‌ای ندارید؛ گوگل این فرآیند را به‌صورت خودکار مدیریت می‌کند تا ریکپچا به درستی در سایت شما فعال شود.

 

Google Cloud Platform (GCP) چیست؟

Google Cloud Platform (GCP) یک سرویس ابری است که توسط گوگل ارائه می‌شود و به شما اجازه می‌دهد پروژه‌های مختلفی مانند ریکپچا، میزبانی وب، پردازش داده‌ها و موارد دیگر را مدیریت کنید. برای استفاده از گوگل ریکپچا، نیاز است که این سرویس‌ها در یک پروژه خاص فعال باشند.

کدهای گوگل ریکپچا

مرحله سوم

پس از انجام مراحل بالا، گوگل دو کد به نام های `site key` و `secret key` به شما ارائه می دهد. این دو کد را به دو روش می توانید فعال کنید:

 

– اگر از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده می کنید، باید افزونه گوگل ریکپچا را نصب کرده و این دو کد را در آن وارد کنید.

– اگر قصد دارید این کدها را به صورت دستی در سایت خود وارد کنید، باید به فایل قالب سایت خود رفته و این دو کلید ارائه شده برای client را مطابق تصویر زیر در کدهای قالب خود وارد نمایید. مقدار اویل باید در قسمت تگ head و مقدار دوم در داخل تگ body سایت قرار گیرد.

کد گوگل ریکپچا

 

جمع بندی

گوگل ریکپچا یکی از ابزارهای مهم برای افزایش امنیت سایت است که با تشخیص تفاوت بین انسان و ربات ها به جلوگیری از حملات سایبری کمک می کند. این ابزار در بخش هایی مانند فرم های ورود، ثبت نام، نظرسنجی های آنلاین و نظرات کاربرد دارد و به دلیل افزایش روزافزون ربات ها و حملات آن ها، استفاده از آن برای هر وب سایتی ضروری است. برای دریافت گوگل ریکپچا، ابتدا باید یک حساب جیمیل ایجاد کنید و سپس با وارد کردن اطلاعات لازم در سایت گوگل ریکپچا، دو کد `site key` و `secret key` را دریافت کرده و در سایت خود فعال کنید. این ابزار می تواند به ویژه در سیستم های مدیریت محتوا مانند وردپرس، نقاط ضعف امنیتی را پوشش داده و از مشکلات احتمالی جلوگیری کند.

گوگل ریکپچا چیست و چرا استفاده از آن ضروری است؟

گوگل ریکپچا یک سرویس رایگان و پیشرفته برای تشخیص تفاوت بین انسان و ربات‌ها است که به افزایش امنیت سایت کمک می‌کند. با توجه به افزایش حملات سایبری و فعالیت ربات‌ها، استفاده از ریکپچا برای هر وب‌سایتی ضروری است.

در چه بخش‌هایی از وب‌سایت می‌توان از گوگل ریکپچا استفاده کرد؟

گوگل ریکپچا در بخش‌هایی مانند فرم‌های ثبت‌نام، نظرات، نظرسنجی‌های آنلاین و فرم‌های ورود به سایت مورد استفاده قرار می‌گیرد تا از دسترسی غیرمجاز ربات‌ها جلوگیری کند.

مراحل دریافت گوگل ریکپچا چیست؟

برای دریافت گوگل ریکپچا، ابتدا باید یک حساب کاربری جیمیل ایجاد کنید، سپس وارد سایت گوگل ریکپچا شوید و اطلاعات لازم را وارد کنید. پس از تکمیل ثبت‌نام، دو کد site key و secret key دریافت خواهید کرد.

تفاوت بین نسخه‌های reCAPTCHA v2 و reCAPTCHA v3 چیست؟

reCAPTCHA v3 جدیدترین نسخه ریکپچا است که بدون نیاز به تعامل کاربر و با سیستم امتیازدهی، تفاوت بین انسان و ربات را تشخیص می‌دهد. در مقابل، reCAPTCHA v2 نسخه قدیمی‌تری است که کاربران باید به سوالی پاسخ دهند تا به عنوان انسان شناخته شوند.

چگونه می‌توان گوگل ریکپچا را در یک سایت وردپرسی فعال کرد؟

برای فعال‌سازی گوگل ریکپچا در یک سایت وردپرسی، باید افزونه مربوطه را نصب کرده و کدهای site key و secret key را که از گوگل دریافت کرده‌اید، در آن وارد کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اینستاگرام وردپرس بـاتـــو

مقالات پر بازدید